Aardappels dat is toch niet juist?


Aardappels

Deze knollen zijn zeer populair in de Nederlandse keuken, maar wordt steeds minder gewaardeerd in ons eetpatroon.
Bij veel koolhydraatarme diëten worden ze verboden en hierdoor staan ze steeds meer in een kwaad daglicht, maar is dit wel terecht?
In dit artikel kun je alles lezen over ”de aardappel”

Hoe ontstaat de aardappel en waar komt het vandaan?
De aardappel is eigenlijk een plant die onder de grond een energievoorraad aanlegt in de vorm van zetmeel. Dit zetmeel is een knol oftewel, de aardappel.
Dus zowel de knol als de plant worden aardappelen genoemd.
Oorspronkelijk komt de aardappel uit Zuid-Amerika, maar sinds de 16 eeuw staat dit basisingrediënt in verschillende landen dagelijks op tafel. In Nederland en België is het echt de maaltijddrager en valt het onder de koolhydraten en in andere landen valt het weer onder groentesoorten.

Hoe gezond is de aardappel?
De aardappel wordt door de consument steeds meer gezien als een schadelijk product.
Wanneer mensen gaan afvallen is dat samen met brood het eerste wat verwijderd wordt uit het eetpatroon.
Maar is dit wel terecht?
Nee! De aardappel is zeer gezond en is naast volkoren pasta of zilvervliesrijst de basis van elke avondmaaltijd.

Voedingstoffen in de aardappel:
• Koolhydraten die zorgen voor voldoende energie. Bevat ook weinig suikers die voorn. zorgen voor overgewicht en verschillende ziekten.
Het is dus een complexe koolhydraat die de energie langzaam afgeeft waardoor je langer een voldaan gevoel heb.
Voedingsvezels die zorgen voor een goede darmwerking en stoelgang
Eiwitten zijn o.a. nodig voor lichaamscellen en voor het in stand houden van spierweefsel.
Vitamine B6 is belangrijk voor de stofwisseling, het immuunsysteem, de afbraak en opbouw van aminozuren en het reguleert de werking van bepaalde hormonen. Daarnaast is het nodig voor de groei, bloedaanmaak en het zenuwstelsel.
Vitamine C is een antioxidant die schadelijke vrije radicalen neutraliseert. Het is nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van de weerstand.
Kalium reguleert de vochtbalans en de bloeddruk in het lichaam. En samen met natrium zorgt het ervoor dat zenuwprikkels goed geleid worden en spieren zich samentrekken.
Foliumzuur is nodig voor de groei en goede werking van het lichaam en voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Zeer belangrijk bij vrouwen die zwanger zijn of willen worden!
• Kortom het is zinvol om dit product juist dagelijkse te nuttigen om deze vitaminen en mineralen binnen te krijgen.

Voedingswaarde Per 100gr:
Calorieën: 76-82 kcal verschillend per ras en merk
Koolhydraten: 17gr
Suikers: 0,8gr
Eiwitten: 2gr
Vet: 0,1gr
Verzadigd vet: 0
Vezels: 2,2gr
Natrium: 6mg

Hoe zit dat met ”nachtschadefamilie” waar de aardappel onder valt?
Net als de tomaat, aubergine, en paprika behoort de aardappel ook tot de nachtschadefamilie.
Nachtschadefamilie is een familie van bedektzadige planten en bevat veel giftige planten die gedeeltelijk als medicijn worden gebruikt en die daarnaast ook gebruikt worden voor consumptie.
Ook de gewone tabaksplant valt eronder.
Als je dit zo leest kan het toch niet gezond zijn?
Ja zeker, maar je moet wel even weten wanneer je ze kan eten en wanneer niet!

De groene delen van de aardappel en de bessen van de aardappelplant zijn giftig door de natuurlijke stof Solanine. Grote hoeveelheden van deze stof kan koorts, diarree, braken, lusteloosheid en hoofdpijn veroorzaken.
Wanneer het gehalte aan Solanine hoog is kun je de knol dus niet eten, hierdoor zijn bepaalde rassen niet geschikt voor consumptie.
Als je de aardappels te veel blootstelt aan licht, stijgt het gehalte aan Solanine in de schil en kiemen.(ze worden groen) Ook oude aardappels bevatten veel Solanine.
Dus Regel 1: Aardappelen niet te lang, droog, donker en koel bewaren.
Gemiddeld kun je ze 2 tot 3 weken bewaren op een droge en koele plek tussen 8 en 10°C.
Vocht zorgt voor schimmels en uitlopers en te lage temperaturen zorgen voor een zoete smaak.

Het is ook niet zo dat de stof afgebroken of onwerkzaam wordt wanneer je het product kookt, bakt of frituurt, maar zoals ik net beschreef zijn de gevolgen pas van toepassing bij grote hoeveelheden!
Daarnaast is niet iedereen even gevoelig voor Solanine en is er een maximum gehalte van 20 milligram per 100 gram vastgesteld zodat de veiligheid gewaarborgd wordt.
En ontstaan er toch uitlopers of plekjes dan kun je dit gewoon wegsnijden.
Dus regel 2: Snijd groene plekken, uitlopers en beschadigde plekjes van aardappelen ruim weg.
Hierdoor kun je de aardappel zonder problemen nuttigen en juist profiteren van de voordelen van de knol.

Welke soorten zijn er verkrijgbaar en wat zijn de eigenschappen?
Er zijn verschillende soorten aardappelrassen verkrijgbaar.
Het aardappelras, kooktype en de kwaliteit bepaalt waarvoor de aardappel geschikt is.

De varianten zijn:
Vastkokende aardappels: Nicola, Ditta, Lady Christl, Inova, Ballerina, Opperdoezer-ronde
Vrij vastkokende aardappels: Bildtstar, Mozart, Platina, Agria
Krieltjes: kleine aardappels die je met of zonder schil kunt eten.
Vastkokende aardappels zijn geschikt om te bakken, te poffen, te koken, te wokken of voor in een salade.

Kruimige aardappels: Frieslander, Milva, Melody, Maritiema, Victoria
Zeer kruimige aardappels: Eigenheimer, Irene, Doré
(Iets) kruimige aardappels zijn geschikt voor stamppot, puree, soep of soufflé.
Poffen is ook mogelijk, als je van een losse structuur houdt.

Naast deze verse aardappelen zijn er nog allerlei andere bewerkte producten waarin de aardappel verwerkt is.
Denk hierbij aan aardappelkroketjes, rösti, aardappelschijfjes en partjes, chips, friet en de pakjes aardappelpuree.
Deze producten behoren tot de uitzonderingsproducten omdat ze veel toevoegingen bevatten en veel zout om de houdbaarheid te verlengen.
Daarnaast bevatten ze vaak meer calorieën en vet als de gewone aardappel doordat ze voorgebakken of gefrituurd worden. Let op het etiket!

Welke bereiding is het gezondst?
Het is belangrijk dat je zorgt voor een goede bereiding.
Vaak is het namelijk de bereidingswijze wat de ‘dikmaker’ is, zoals het frituren van aardappels of het bakken in verkeerde producten zoals roomboter of margarine.
Bak de aardappels liever in de oven, Airfryer of evt. in een koekenpan in vloeibare bak en braad.
Daarnaast is koken, wokken, poffen of stomen een prima bereiding. Frituren zorgt voor veel verzadigd vet en transvet wat niet bevorderlijk is voor de gezondheid.

Enkele aardappel recepten
Nu je weet hoe gezond de aardappel is, welke soorten er verkrijgbaar zijn en waar je deze voor kunt gebruiken kun je wel wat recepten gebruiken.
Want zeg nou zelf, die gekookte aardappel iedere avond komt ook wel eens je neus uit.
Met de volgende recepten kun je genieten van een lekkere maaltijd en profiteren van de gezonde eigenschappen van de aardappel.

Gepofte aardappel uit de magnetron (Tip: sneller klaar dan in de oven)

Ingrediënten: 4 pers
4 middelgrote aardappels
Een ovenschaal
Peper en zout

Bereidingswijze:
Was de aardappels eerst goed en prik de aardappels rondom in met een vork.
Leg de aardappels van gelijke grote in een ovenschaal. Doe de aardappels in de magnetron en pof ze op 700-900 Watt in 4-5 minuten.
Draai ze dan om en herhaal dit proces nog een keer.
Je kunt ze direct nuttigen, maar het is lekkerder om de aardappels buiten de magnetron, nog 5-10 minuten te laten nagaren. Bestrooi ze met peper en zout

Tip: maak een lekkere knoflookdip van 3% vet mayo, magere yoghurt en knoflook.
Of gebruik zuivelspread bieslook light.

Aardappelpuree

Ingrediënten: 4 pers.
1kg kruimige aardappels
Mespunt halvarine
Scheutje magere (Bio)melk
Water
Peper en zout
Lente ui of gewone ui

Bereidingswijze:
Kook de aardappels gaar in een pan met kokend water.
Ze horen uit elkaar te vallen zodat je ze goed kunt pureren.
Snipper de ui of snijd de lente ui in kleine ringen.
Pureer de aardappels met een stamper en voeg de halvarine en een scheutje magere melk toe. Ga door met het toevoegen van water i.p.v. melk totdat er een mooie smeuïge puree ontstaat.
Meng de ui door de puree met een pollepel en maak op smaak met peper en zout.
Uiteraard kun je zelf ook nog andere kruiden naar smaak toevoegen.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *