Alles over olijfolie!!


Olijfolie

Deze week een artikel over ”olijfolie”
Het is een plantaardige olie die door persing uit olijven, de vruchten van de olijfboom, wordt gewonnen.
Maar welke soorten zijn er nu eigenlijk, wat is het verschil en welke kun je gebruiken voor bijvoorbeeld salades?
Dat wordt allemaal duidelijk in dit artikel!

We beginnen met de soorten olijfolie die verkrijgbaar zijn.
De soorten olijfoliën worden verdeeld in drie wettelijke kwaliteitsaanduidingen die worden aangegeven op het etiket van een fles olijfolie.
De verschillende benamingen kunnen nog wel eens verwarrend zijn, vandaar dat de Europese Commissie standaardbenamingen hanteert.
Extra vierge olijfolie, Vierge olijfolie en olijfolie(geraffineerde).

Maar wat betekenen die benamingen nou eigenlijk?

Extra vierge olijfolie:
Dit is de olijfolie van topklasse en het gaat om een ongezuiverde olie waarvan de zuurgraad niet meer mag bedragen dan 1gr per 100g of 1%. (Het gehalte aan vrije vetzuren – uitgedrukt in oliezuur) Meestal een olie met een zuurgraad minder dan 0,5%.
Het is een olie van de eerste ‘koude’ persing.
Koude persing betekend dat de olijven onder een temperatuur van 33°c worden geperst.
Deze is het rijkste aan smaak, vitaminen en mineralen en daarmee ook het kostbaarst.
Verder moet de olie een perfecte aroma , smaak en kleur hebben.
Verhitting tast de eiwitten en daarmee de smaak van deze olijfolie aan, dus kun je deze het best koud gebruiken in sauzen en salades.

Vierge olijfolie:
De zuurgraad van deze ongezuiverde olie mag niet hoger zijn dan 2% en niet meer dan 2gr per 100gr. (Het gehalte aan vrije vetzuren – uitgedrukt in oliezuur)
De olie is van mindere kwaliteit dan extra vierge, maar moet ook perfect van aroma, smaak en kleur
zijn. Voor deze olie zijn rijpere olijven gebruikt.
Dit betekent een hogere opbrengst maar ook een hogere zuurgraad en dus een minder fijne smaak. Daarom is deze olie ook goedkoper dan zijn Extra Vergine-broertje.
Soms zijn er in de olijfolie kleine deeltjes te zien waardoor de olie een beetje troebel wordt. Dit is het residu van de olijven en dus geen bederf.
Wel worden deze oliën soms gefilterd omdat de consument nog al eens ten onrechte denkt dat een troebele olie van mindere kwaliteit is.
Deze olie is goed te gebruiken in vinaigrettes en in combinatie met andere ingrediënten zoals azijn.

Gewone olijfolie(geraffineerde):
Dit is de meest eenvoudige olie die wordt verkregen na verhitting van de pulp die overgebleven is bij de koude persing.
Dus een mengsel van geraffineerde olijfolie met andere olijfoliën uit een eerste persing.
De zuurgraad van deze olie mag niet hoger zijn dan 2,5% en niet meer dan 1,5gr per 100gr. (Het gehalte aan vrije vetzuren – uitgedrukt in oliezuur )
Deze olie heeft dus de hoogste zuurgraad, en is met name geschikt voor bakken en frituren omdat hij erg goed bestand is tegen hoge temperaturen.

Daarnaast verschillen de olijfoliën ook heel erg per land.
Zo zijn er olijfoliën uit Frankrijk, Italië, Griekenland en Spanje.

Italiaanse olijfolie:
De bekendste Italiaanse olijfsoorten zijn Corantina, Cerasoio, Frantoio, Leccino en Moriolo. Italiaanse olijfolie onderscheidt zich veelal door zijn diepgroene kleur en licht peperachtige nasmaak.

Spaanse olijfolie:
De belangrijkste Spaanse olijfvariëteiten zijn Cornicabra, Mojiblanca, Manzanilla, Picual en Picudo. Spaanse olie is goudgeel van tint en heeft een krachtige aroma en kan ook een peperachtige smaak hebben.

Griekse olijfolie:
De Griekse olijfolie is vaak groen van kleur en uitstekend in het gebruik. Het mist echter de subtiele smaakaccenten zoals de Italiaanse en Spaanse oliën.

Franse olijfolie:
De Franse olijfoliën zijn vaak wat lichter van kleur en smaak. Ze hebben dikwijls een subtiel aroma waar het oliën uit zuidelijke streken wel eens aan ontbreekt.

En wat we natuurlijk niet mogen vergeten in dit artikel, zijn de factoren waardoor de smaak en kwaliteit van een olijfolie wordt bepaald.
De soort olijven, de bodemgesteldheid, het klimaat, het moment van de pluk (dus van de rijping van de vruchten), het seizoen (aantal uren zon), etc. zijn allemaal zeer belangrijk voor het eindresultaat! Daarnaast is de zuurgraad van de olijfolie bepalend voor de kwaliteit en prijs! Hoe hoger de zuurgraad, des te minder de kwaliteit.

images

Maar nu hebben we van alles besproken, maar welke olijfolie gebruik je nou voor welke gerechten en bereidingen?
Welke olijfolie kan ik gebruiken voor warme bereidingen en voor koude bereidingen?
Extra vierge en vierge olijfolie zijn vooral geschikt voor koude toepassingen zoals vinaigrettes, tapenades en koude sauzen. En natuurlijk is een simpel scheutje olijfolie over de salade heerlijk.

Alhoewel ze tot 180° C verhit mogen worden is verhitting meestal nadelig voor de kwaliteit en de smaak van de oliën. De gewone olijfolie daarentegen is uitermate geschikt voor bakken, braden en frituren. Deze soort bestaat voor het belangrijkste deel uit geraffineerde olie en mag tot 210° C worden verhit, waardoor alles snel dichtschroeit en smaak en kwaliteit beter behouden blijven. Je kunt het niet gebruiken voor gebak zoals taartbodem en deeg want dit bied geen stevigheid.
Dat komt goed uit want we willen jullie graag informeren over gezonde voeding!
Dus wat zijn de gezondheidseffecten van olijfolie?
Olijfolie bestaat voor ongeveer 70% uit voornamelijk enkelvoudig onverzadigde vetzuren(omega 9) en heeft een hoog gehalte aan vitamine E.
Onverzadigd vet staat bekend om de gunstige gezondheidseffecten, maar omega 9 is niet essentieel in tegenstelling tot omega 3 en 6. Maar onverzadigd vet verhoogt het goede cholesterol en verlaagt het slechte cholesterol.
Op die manier verkleint onverzadigd vet het risico op hart- en vaatziekten.
Daarnaast heeft het een positief effect op het spijsverteringsstelsel.
Ook niet geheel onbelangrijk, de voedingswaarde.
Per 100 gr/ml 884kcal, 100gr vet, waarvan 14gr verzadigd vet, 11gr meervoudig onverzadigd vet, 73gr enkelvoudig onverzadigd vet en 2mg natrium. Het bevat geen koolhydraten en  eiwitten.

We eindigen dit artikel met de houdbaarheid van het product zodat je er zo lang mogelijk plezier van hebt. Bewaar de olie luchtdicht, op een donkere en bij voorkeur koele plek. Licht en hoge temperaturen hebben namelijk een grote invloed op olijfolie en brengt een oxydatieproces op gang. Olijfolie kan ook in de koelkast worden bewaard, maar dan kan er vlokvorming ontstaan. Dit heeft geen enkele invloed op de smaak en als de olie eenmaal weer op kamertemperatuur is verdwijnen de vlokjes vanzelf.  Dankzij het hoge gehalte aan vitamine E is olijfolie zeer goed bestand tegen oxidatie en is zo´n 12 tot 18 maanden goed te houden. Pas als de olie ranzig wordt is hij niet meer goed te gebruiken. Blikverpakking verdient de voorkeur boven de fles, omdat de olie door licht invloed lichter van kleur kan worden in fles.

Zo, nu weet je alles over olijfolie en kun je je gezonde maaltijden nog beter bereiden!
Veel succes met experimenteren en jullie weten het, alles is welkom!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *