BBQ tijd!


BBQ tijd!

Het is weer tijd om de barbecue aan te steken tijdens de mooie zomerdagen, maar is dit wel verstandig?
Kan ik wel mee doen als ik bezig ben om mijn gewicht naar beneden te krijgen? Welke producten zijn verstandig en welke niet? Hoe kan ik het toch gezond maken?
Allemaal vragen waar je tegenaan loopt wanneer je op je voeding let, maar je wilt natuurlijk wel genieten van deze zomertijd.
Dat kan!

Onderstaande tips helpen je om op een verantwoorde manier te bbq-en.
Tip 1: Behoud de hele dag je structuur in je voedingspatroon en kies voor magere en gezonde producten.
Of/of en niet en/en, dus je kiest deze keer voor de bbq en laat andere slechte producten staan.

Tip 2: Neem caloriearme tussendoortjes onder de 100kcal. (rijstwafel met mager beleg, fruit, bakje magere (bio) yoghurt, suikerarme en vezelrijke repen)

Tip 3: Zorg dat ook de bbq maaltijd bestaat uit koolhydraten, eiwitten, vetten en groente, net als je gewone avondmaaltijd. Bruin/volkoren/waldcorn stokbrood, een verse salade zonder extra toevoegingen als kaas en croutons en natuurlijk mager vlees in verschillende soorten. De verse salade kun je eindeloos variëren. Denk aan verschillende soorten sla, tomaat, komkommer, paprika, augurk, spinazie etc.

Tip 4: Kies voor magere vleessoorten zoals varkens filetlapje, hamlap, rundersaucijs, kipsaucijs, kipfilet, kipsaté, kalkoenfilet, varkensoester, biefstuk, etc. Maar zorg ook voor verse vis zoals zalm, tilapia, garnalen etc.

Tip 5: Denk ook aan groente op de BBQ zoals plakken courgette, grote champignons of roerbakgroenten in grillfolie.
Op internet kun je veel BBQ recepten vinden.

download (1)

 

 

 

 

 

 

Tip 6: Kies niet voor gemarineerd vlees en kant en klare producten! Deze bevatten veel toevoegingen en heel veel zout. Wanneer je daar veel van eet krijg je erg veel zout binnen en dit is zoals bekend niet goed voor onze gezondheid. Daarnaast kun je doorslaan in het eten omdat zoute smaak triggert om door te eten!

Tip 7: Kruid de producten voor op de bbq door individuele kruiden te gebruiken.(knoflook, paprika, kerrie, sesamolie etc.) Doe dit een avond van te voren zodat alle producten goed op smaak zijn.

Tip 8: Kies voor rode sauzen en heldere sauzen i.p.v romige volle sauzen.
Mayonaise, pindasaus, wiskeycocktail etc. zijn niet verstandig, maar een zelfgemaakte knoflooksaus van (magere )yoghurt en mayo 3% vet/halfvolle mayo of ketchup zijn een prima keuze. Houd je aan een normale hoeveelheid.

Tip 9: Liever toch graag pindasaus bij je bbq? Maak het dan zelf a.d.v het volgende recept.
Zet in een steelpan de volgende ingrediënten op middelmatig tot laag vuur. (natuurlijke) pindakaas, magere melk, sambal en ketchap. Laat de pindakaas al roerend smelten totdat er een mooi sausje ontstaat. Maak evt. op smaak met kruiden en zout.

Tip 10: Stokbrood met kruidenboter, mag eigenlijk niet ontbreken dus dan maken we het toch gezonder! Kies voor bruin stokbrood en laat het eventueel al snijden in de winkel. Uiteraard kun je dit ook zelf doen met een snijmachine, maar dit kost wat meer moeite. Waarom? Zelf snijd je vaak hele dikke plakken en dan krijg je onbewust veel stokbrood binnen. En je kiest voor bruin stokbrood zodat je meer vezels binnen krijgt waardoor je sneller vol zit. Voor de kruidenboter raad ik een vervanger aan. Dit is zuivelspread light met bieslook. Een lichte roomkaas met weinig verzadigd vet en maar 18 kcal per boterham. Let wel op dat je niet te veel ervan eet doordat het zo weinig bevat!

Tip 11: Bedenk voor de BBQ wat je ongeveer gaat eten, dit geeft rust en houvast en zorgt er minder snel voor dat je te veel gaat eten.

Tip 12: Drink voldoende tijdens dit weer en tijdens de maaltijd want vocht vult.

Tip 13: Lekker toetje? Maak een verse fruitsalade voor al je gasten.

Geniet lekker van het weer en van de bbq en doe het samen dan is het altijd makkelijker!

Heb je nog vragen over het onderwerp of eventueel over gevonden recepten aarzel dan niet om een reactie te geven!

Eet smakelijk!

images

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *