Chocolade gezond of ongezond? 1


Chocolade gezond of ongezond?

Kun je de supermarkt niet verlaten zonder iets van chocola mee te nemen bij je wekelijkse boodschappen?
Lees dit artikel en ik vertel je precies hoe (on)gezond chocolade is en hoe je het kunt toevoegen aan een gezond eetpatroon!

Wat is de herkomst van chocolade/cacao?
Chocolade is een lekkernij gemaakt van cacao, die wordt gewonnen uit cacaobonen, de pit van de vrucht van de cacaoboom. De cacaobonen worden gefermenteerd en gedroogd en vervolgens worden bonen van diverse oorsprong gemengd, om een egale smaak te krijgen. Daarna word het gereinigd en geroosterd in draaiende trommels bij een temperatuur tot 140°C. De temperatuur en duur bepalen voor een groot deel de uiteindelijke smaak van de cacao.  De geroosterde bonen gaan vervolgens door een breker waardoor je dop openbreekt zodat alleen de kern (nib) overblijft. De kernen worden in de cacaomolens fijngemalen tot een dikke vaste pasta.(de cacaomassa.) Uit dit product kan het vet onttrokken worden. Dit heet de cacaoboter. De dikke, harde klomp die overblijft, wordt vermalen tot magere cacao, of cacaopoeder

Maar nu wil je natuurlijk weten of je chocola wel in een gezond eetpatroon kunt voegen? Oftewel is chocola gezond of ongezond?
Ja, chocolade heeft ook gezonde eigenschappen.
Cacao bevat namelijk vele honderden bioactieve stoffen, waarvan vele gezonde en stimulerende eigenschappen beschikken. Denk aan fytonutriënten, aminozuren, vetzuren, vitamines, mineralen, spoorelementen, (co)enzymen en neurotransmitters.
Maar je moet voor deze gezonde eigenschappen wel de juiste chocola en de juiste hoeveelheid eten.
Een reep witte of melkchocolade is helaas niet degene die je moet hebben om hier van te profiteren.
Witte en melk chocolade bevat voornamelijk veel suiker, melkvet en toevoegingen en maar een kleine hoeveelheid cacao.
Met gezonde chocola bedoelen we PURE chocola met minimaal 70% cacao of rauwe cacao die in verschillende vormen verkrijgbaar zijn.
Denk aan cacaobonen, cacaopoeder, repen of cacao nibs.
Het verschil tussen normale chocola en rauwe chocola is dat rauwe cacao niet verhit is tot temperaturen rond de 40 graden Celcius waardoor de waardevolle voedingsstoffen in het product behouden blijven. Ook is er niets aan toegevoegd zoals suikers en zuivel.
Het is dus belangrijk dat je onderscheid maakt tussen rauwe cacao, bewerkte chocola met toevoegingen en verhitte cacao.(zonder toevoegingen maar wel verhit dus minder waardevolle voedingsstoffen)

AHI_434d50313839343732_1_LowRes_JPG

Maar wat bevat rauwe cacao/pure chocola nu precies en wat zijn de gezondheidsbevorderende effecten.
Hierbij de belangrijkste voordelen en gezonde eigenschappen van pure cacao/chocolade op een rijtje…
>Pure cacao bevat 10% plantaardige fytonutriënten, ook wel bekend als flavonoïden.
Flavonoïden hebben een antioxidante werking.
Antioxidanten hebben een beschermende werking op cellen, weefsels en DNA en hebben nog vele andere functies:
>Verlaagd de bloeddruk doordat de vaten en aderen verwijden
>Verlaagd het cholesterolgehalte
>Gaat aderverkalking tegen
>Het werkt ontstekingsremmend
>Gaat veroudering tegen
>De structuur van de bloedvaten wordt gezonder en beschermd
>De bloedsomloop functioneert beter
>Het lichaam wordt beschermd tegen schadelijke processen
>Het lichaam wordt beschermd tegen vrije radicalen
>Het lichaam wordt beschermd tegen oxiderende stoffen

Kortom pure cacao heeft een gunstige werking op de hart en bloedvaten.
Dit komt mede door de stof lecithine die daarnaast ook een rol speelt bij cholesterolniveau en de bloedsomloop.
Behalve antioxidanten en lecithine bevat chocolade nog veel meer vitaminen en mineralen:
>Tryptofaan en fenylethylamine: Beïnvloeden de aanmaak van serotonine en de vrijlating van dopamine en adrenaline. Stresswerend en zorgt voor goed humeur.
>Theobromine: Werkt stimulerend op hersenen en lichaam, vochtafdrijvend, ontspannend. (zelfde werking als cafeïne)
>Anandamine: Cacao is het enige product dat deze neurotransmitter bevat! Zorgt voor het geluksgevoel.
>Coumarine: Remt de eetlust.
>Ergosterol: Voorloper van vitamine D.
>Sitosterol: Draagt bij aan de verlaging van slechte LDL cholesterol.
>Plantaardige carbolzuren: Zorgt voor een bloeddrukverlagend effect.
>Vitamine B2 en B3.
>Magnesium: Voor de botopbouw en het functioneren van spieren. Werkt ontspannend en heeft vaatverwijdende functie.
>Ijzer: Essentieel voor de productie en de functie van hemoglobine en voor de activiteit van vele enzymen en eiwitten.
>Zink: Belangrijk voor de opbouw van eiwitten en daardoor dus ook voor de bouw van weefsels. Draagt bij aan sterke spieren, botten, haar, huid en een goed geheugen.
>Calcium: Noodzakelijk voor gezonde botten en gebit en belangrijk bij goed functioneren van spieren, zenuwen, de bloedstolling en transport van mineralen
>Mangaan: Dragen bij aan een goede vertering en de energiestofwisseling.
>Koper: Werkt samen met ijzer dus belangrijk bij zuurstoftransport in het lichaam.
>Kalium: O.a. van invloed op de zuurgraad van het bloed en kan de bloeddruk verlagen.
>Fosfor: Noodzakelijk voor gezonde botten en gebit
>Zwavel: O.a. essentieel bij de vorming van eiwitten en enzymen in cellen en belangrijk voor huid, haar, nagels en bindweefsel.
Als je dus bedenkt welke voedingsstoffen er allemaal in zitten dan is chocolade inderdaad gezond, maar eigenlijk praten we dan niet over chocolade maar meer over de (pure)cacao die erin zit, want daar gaat het om. En let ook op de hoeveelheid want het bevat ook suiker, vet en heel veel Calorieën. 100 gram chocolade geeft 500 calorieën dus Whats out!

Neem dagelijks 1 a 2 blokjes pure chocolade van minimaal 70% cacao en leer het jezelf aan om deze chocolade te eten.
Ga eens opzoek naar een chocoladereep met 86-99% cacao. Hoe hoger de percentage cacao hoe meer je profiteert van de gezondheidsbevorderende effecten.
Dit heeft wel een hele andere smaak, het is namelijk erg bitter, dus de hoeveelheid cacao(%) moet je opbouwen. Zo ga je langzaam wennen aan de bittere smaak.

Enkele nadelen van cacao:
>Het bevat Looizuur en oxaalzuur die ijzer, calcium en eiwitten ontnemen.
>Daarnaast is belastend voor reuma- en leverpatiënten.
>Een overschot aan theobromine kan bovendien indirect je DNA beschadigen.
>Te veel cacao kan voor overgewicht zorgen door de vele calorieën.
>Cacao werkt licht verslavend.

En tot slot nog enkele tips met betrekking tot gezonde chocola
>Lees altijd het etiket/ingrediëntenlijst, Het moet zo kort en bondig mogelijk zijn.
>Neem nooit een chocoladereep waarbij het bovenstaande ingrediënt suiker of (…)stroop is, maar cacaomassa of cacaopoeder.
>Neem een reep zonder toevoegingen, toegevoegde suikerof suikerachtige smaakmakers!
>Kies voor hoge kwaliteit chocolade en laat het niet smelten of verhitten.
>Laat kinderbueno, paaseitjes, chocopasta etc. achterwege.
>Neem uiteindelijk 90% tot 100% cacao, daar zit nauwelijks nog suiker in
>Verwerk cacao in koude gerechten zoals smoothiesof gezonde desserts.

Conclusie:
Rauwe cacao en pure chocolade van minimaal 70% cacao is gezond en kun je met mate nuttigen.
Daarnaast is chocolade geen wondermiddel, dus overdrijvende claims op internet zijn niet reëel! Zorg voor een evenwichtig en gezond voedingspatroon, want ieder product heeft zo zijn voor en nadelen, maar alle kleine beetjes kunnen bijdrage aan een betere gezondheid.

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chocolade
https://www.salusi.nl/   pure-rauwe-chocolade-100-cacao-gezond
http://www.fitvoorbeginners.nl/   superfood-rauwe-cacao
http://naturesbestcosmetics.nl/rauwe-cacao-precies-wat-je-nodig-hebt-voor-je-gezondheid

 cacao-pic


Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een gedachte over “Chocolade gezond of ongezond?