Gewichtsafname


Begeleidingsproces gewichtsafname d.m.v. gezonde voeding

> Kennismakingsgesprek (30 minuten)
Dit gesprek is bedoeld om kennis met elkaar te maken en om te beoordelen of mijn werkwijze bij u past.
Er wordt besproken wat de werkwijze is, welke wensen u heeft en welke mogelijkheden er zijn om deze wensen te verwezenlijken.
Hoe kan ik u het beste helpen?
Na dit gesprek kunt u een keuze maken voor het volgen van een traject.

> Intakegesprek+voedingsanamnese (1½ uur)
Tijdens het intakegesprek worden er veel persoonlijke onderwerpen besproken zoals dieethistorie, het huidige voedingspatroon, het huidige bewegingspatroon en andere persoonlijke onderwerpen.
Er vind een voedingsanamnese plaats waarbij we aan de hand van een uitgebreide vragenlijst alle benodigde informatie bespreken.
Ook stellen we gezamenlijk een haalbaar en realistisch doel en vind er de eerste meting plaats waarbij ik u uiteraard volledig informeer over gewicht, BMI, vetpercentage, taille en middelomtrek.
Aan de hand van de verstrekte informatie kan ik bepalen wat uw huidige leefwijze is en wat er nodig is om uw doel te behalen.
Na het intakegesprek start u met het bijhouden van een voedingsdagboek om een duidelijk beeld te krijgen van uw voedingspatroon en om u bewust te laten worden van uw huidige eetgewoonten.
Na dit gesprek krijgt u al de eerste adviezen!

> Consult voedingsadviezen 1 (45 minuten)
Tijdens dit gesprek koppelen we het voedingsdagboek en voedingsanamnese terug.
(wat is mij opgevallen aan uw eetgewoonten, beweging en leefstijl?)
Ook krijgt u adv. Folders en formulieren uitleg en adviezen over gezonde voeding(schijf van vijf).
Aan de hand van het voedingsdagboek en uw persoonlijke gegevens van de eerste twee consulten wordt er een persoonlijk voedingsadvies bestaande uit een basismenu gemaakt die u gaat helpen om een nieuwe en gezonde leefwijze te ontwikkelen. (u krijgt het menu nog niet, die krijgt u volgende consult)
Na dit gesprek krijgt u verdere adviezen.

> Consult voedingsadviezen 2 (30 minuten)
Tijdens dit gesprek koppelen we uiteraard het voedingsdagboek weer terug.
Wat heeft u met de adviezen gedaan en hoe is het de afgelopen week gegaan met de adviezen van de schijf van vijf?
Daarnaast krijgt u uitleg over het op maat gemaakte basismenu.
Met het basismenu gaat u zelfstandig aan de slag door te variëren en door de voedingsadviezen van de eerste weken te volgen.
Waarom zelfstandig?: u leert onder begeleiding om zelfstandig een gezond voedingspatroon op te bouwen zodat u in de toekomst zonder begeleiding ook gezond kunt verder leven.
Mocht het basismenu niet geheel bij u passen of heeft u aanmerkingen dan kan dat altijd veranderd worden.
Als laatste maken we gezamenlijk afspraken zodat u aan de slag kunt met het menu en de bijbehorende adviezen.

> Vervolg consulten (15-30-40 minuten)
Tijdens de wekelijkse consulten die daarop volgen koppel ik altijd het voedingsdagboek en de gemaakte afspraken terug en is er ruimte voor eventuele vragen en suggesties.
Zo leren we elkaar steeds beter kennen waardoor er optimaal (voedings)advies gegeven kan worden.
Daarbij vindt er wekelijks een meting plaats waarbij u gewogen wordt.
De BMI, vetpercentage, taille en heupomvang worden opnieuw gemeten wanneer u min. 5 kg gewichtsafname heeft.
Een ander belangrijk onderdeel die tijdens de consulten word besproken is het bewegingspatroon waarbij u bewegingsadviezen krijgt en waarbij er de mogelijkheid is tot het ontvangen van een persoonlijk beweegplan.
Verder worden uiteraard de voedingsadviezen, de vorderingen en de resultaten besproken en worden er opnieuw afspraken gemaakt.
De eerste 2 a 3 maanden vinden de consulten wekelijkse plaats.
Naarmate de begeleiding vordert is het gunstig en mogelijk om 1 keer in de twee weken een afspraak te plannen omdat u dan zelfstandig door kunt gaan.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat u het geleerde zelf toepast in het dagelijks leven en is het de bedoeling dat uw (haalbare)doel behaald wordt.
De begeleiding stopt niet eerder dan dat het gestelde doel bereikt is tenzij u uiteraard de keuze maakt om te stoppen.
De duur van de begeleiding hangt af van het doel.
Uiteraard kunt u wensen op gebied van de afspraken aangeven!

> Nazorg consulten (15-20 minuten)
Na het behalen van het doel komt het belangrijkste, de nazorg.
De nazorg bestaat uit een aantal gesprekken die volgen na de vervolg consulten om ervoor te zorgen dat u niet terugvalt in uw oude gewoonten.
U heeft dan nog de mogelijkheid om de laatste onderwerpen te bespreken omdat u regelmatig tegen bepaalde situaties aanloopt.
Uiteindelijk is de tijd daar om zelfstandig en zonder begeleiding uw gezonde leefwijze voort te zetten.

> Coaching
Het doel wat we vooraf gezamenlijk stellen moet u zelf bereiken!
Ik coach, begeleid en motiveer u om het doel te bereiken door adviezen en tips te geven, maar u bent degene die uw huidige eet- een leefstijl langzaam maar zeker veranderd in een gezonde eet- en leefstijl.
Uw ideeën en wensen spelen daarbij ook een zeer belangrijke rol.
Coachen betekent in mijn werkwijze ook dat ik u begeleid in moeilijke momenten.
We bespreken de moeilijke momenten zodat u leert hoe u met deze moeilijke momenten om kunt gaan.
Ook zal het traject op den duur minder zwaar zijn omdat het geleerde steeds meer eigen wordt.
Kortom ik coach, begeleid en motiveer u om het doel te behalen en om ervoor te zorgen dat u zelfstandig het behaalde doel kunt behouden.

> Wat krijgt u aan (hulp)middelen?
Tijdens het intakegesprek krijgt u een persoonlijke map die het gehele traject gebruikt wordt voor het verzamelen van gegevens en hulpmiddelen.
De map bevat: een voedingsdagboek, maten en gewichtentabel, de op maat gemaakte voeding- en beweegadviezen, het basismenu, tips voor tussendoortjes, tips voor vlees en vleeswaren, diverse folders en een caloriewijzer.
Daarnaast krijgt u een persoonsgebonden en op maat gemaakt verantwoord basismenu waar u vervolgens thuis zelfstandig mee aan de slag gaat nadat ik u voedingsadviezen heb gegeven.
Zo leert u onder begeleiding zelf een gezonde eet- en leefstijl aan en ontstaat er een routine.
Er is ook een mogelijkheid om recepten te krijgen die goed in het gezonde voedingspatroon passen.
Daarbij geef ik adviezen en tips die u kunt gebruiken in allerlei situaties zoals vakanties, verjaardagen, feestjes, uit eten gaan, vaste afspraken zoals (zaken)lunch en andere sociale gelegenheden.