Havermout of toch havermout? Wat weet jij ervan? 2


Havermout of toch havermout?
Het is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons voedingspatroon en in de winkels is dit product niet aan te slepen.
En.. zelf heb ik het er ook veel over vanwege de energie die het geeft voor mijn hardloopwedstrijden.
We hebben het over havermout!
In het jaar 2012/2013 begon de populariteit van deze graansoort flink te stijgen.
Maar is havermout de zoveelste dieethype of staat dit ouderwetse papje terecht weer in de spotlight?
Na het lezen van dit artikel weet je alles over havermout.

Wat is nou eigenlijk havermout?
Havermout wordt gemaakt uit de graansoort haver door de hele haverkorrels te wassen, te pellen en te verhitten. Vervolgens worden ze waar nodig verkleint en met stoom verhit om ze plat te kunnen maken. Haver is een eenjarige plant uit de grassenfamilie die al sinds 7000 v. Chr. geteeld wordt.
Het komt oorspronkelijk uit Zuidoost-Europa en Zuidwest-Azië, maar is in NL in de jaren 1270 tot 1500 erg belangrijk geweest. (koek, soep, pap, veevoer, bier etc .)
Tot op de dag van vandaag kun je dit goedkope product vinden in de voorraadkast van vele mensen.

Welke varianten zijn er verkrijgbaar?
Er zijn verschillende soorten havermout verkrijgbaar zoals fijne of grove havervlokken.
Daarnaast zijn er ook steeds meer merken verkrijgbaar. Zo heeft Brinta onlangs havermout op de markt gebracht.
Ik vertel je graag wat het verschil is tussen de soorten havermout en de verkrijgbare merken.

De 3 varianten: Het verschil zit hem voornamelijk in de bewerking van de haver.

  • Langkokende havermout, gemaakt van hele haverkorrels, met een kooktijd van ongeveer 15 minuten.
  • Snelkokende havermout, gemaakt van gebroken haverkorrels en fijner van structuur, met een kooktijd van ongeveer 5 minuten.
  • Kant en klare, (instant)havermout, gemaakt van gebroken haverkorrels, voorgekookt en bevat vaak toegevoegde
    smaakmakers, zoals suiker en zout. Direct eetbaar.

De bewerking van de haver heeft invloed op de voedingswaarde van het product, dus kies voor zo onbewerkt mogelijk of biologisch.

Aantal merken:

  • Brinta havermout
  • Quaker havermout
  • Hayne(jumbo)
  • Basic oatmeal (AH)
  • Crownfield fijne havervlokken(Lidl)
  • Leev Biologish
  • Breakfast Biologisch
  • Zonnatura Biologisch
  • Smaakt Biologisch

Brinta en Quaker zijn de A-merken en niet biologisch
Deze zijn in vergelijking met de C-merken erg prijzig doordat je betaald voor de naam, de verpakking en de extra handelingen. Zo heeft Brinta havermout ontwikkeld dat je maaltijd in 2 minuten klaar is.
Helaas gaat dit ten koste van het product ongezien de havervlokken extra fijn zijn gemaakt om dit te verwezenlijken. En we hebben hierboven kunnen lezen dat de onbewerkte versie de voorkeur heeft.
Quaker bestaat uit 100% instant havermout en dit product is ook binnen 2 a 3 minuten klaar.
Brinta kost gemiddeld €1,25 en Quaker €1,19, dus je betaald voor de naam en de verpakking!

Hayne, Crownfield en Basic zijn C-merken. (er zijn nog meer c-merken van havermout)
Deze merken zijn eigenlijk te vergelijken met de A-merken maar in een goedkopere versie.
Je ziet het al aan de verpakking en de minimale informatie die op de verpakking staat.
Maar de meeste van deze havermout bestaan ook fijne volkoren havervlokken.
Onthoud goed dat deze havermout altijd genetisch is gemanipuleerd, mits de fabrikant anders beweert op de verpakking. Dat kan niet anders voor de prijs van €0,39.
Ze hebben overigens wel een langere bereidingstijd dan de A-merken. Dit is wel gunstig.

Leev, Breakfast, Smaakt en Zonnatura zijn biologische A-merken.
Deze zijn naast de Biowinkel ook in de reguliere supermarkt te koop, maar zijn wat duurder als de Brinta en Quaker. Per pak  betaal je rond €1,89-€2,50, maar dit product bevat 100%volkoren haver(vlokken) en is dus onbewerkt.(Supermarkt of online is voordeliger dan de biowinkel)

Verder heb je ook nog haverzemelen en Brintapap.
Haverzemelen zijn de buitenste omhulsels van de haverkorrels die overblijven na het malen. Deze bevatten veel vezels.
Brinta is geen haver, maar wordt gemaakt van volkoren tarwemeel en zout wat overigens een erg gezonde start van de dag is.

Maar nu weten we de soorten en de merken, maar is havermout echt zo gezond?
Ja!!! Havermout is super gezond maar zoals ik net al beschreef is het belangrijk te kijken naar de bewerking van de haver.
Liever onbewerkt en biologisch, maar ook de goedkopere versie is een gezonde toevoeging op je dagelijkse dieet. En als je goed nadenkt is ook de duurdere versie niet echt heel veel geld aangezien je vele porties uit een pak kunt maken. Dus kies liever voor een goede havermout van €1,89 dan een zak Lays chips van €1,75 die in een avond op gaat.

Maar wat krijg je dan voor deze centen?  Voedzame havervlokken boordevol vezels, vitaminen en mineralen. Het grote voordeel is dat het veel langzame goede koolhydraten bevat, waardoor het langer voor een verzadigd gevoel zorgt en waardoor de bloedsuikerspiegel constant blijft.
Perfect voor mensen die willen afvallen of diabetespatiënten!
Verder bevat het 12% eiwit, vitaminen E, K, B1, B2, B6, caroteen, magnesium, fosfor, zink en ijzer.
De vezels zijn belangrijk voor een goede darmwerking, stoelgang en je cholesterolgehalte.
Kies wel voor de zuivere (biologische)variant in plaats van havermout aangevuld met suiker en gedroogde vruchten. Deze bevatten veel suikers en je havermout kun je zelf heel goed oppimpen!

Voedingswaarde per 100 gr.:
Kcal: 380gr
Eiwitten: 13,1gr
Koolhydraten: 62gr
Suikers: 4,5gr
Vetten: 7gr
Verzadigd vet: 1gr
Vezels: 7,5gr
Natrium: 5mg

Positieve gezondheidseffecten:

  • Goed voor de spijsvertering en darmwerking
  • Goed voor de stoelgang
  • Werkt cholesterolverlagend (bij dagelijks gebruik)
  • Het is productieverhogend bij borstvoeding
  • Kan helpen bij afvallen doordat het een verzadigd gevoel geeft waardoor je niet meer eet en daarnaast bevordert het ook de aanmaak van cholecystokinine. Dit hormoon speelt een belangrijke rol bij het reguleren van de eetlust
  • Heeft een gunstige werking op de bloedsuikerspiegel
  • Bèta-glucanen(vezels) in havermout verbeteren je immuunsysteem
  • Havermout vermindert het risico van type 2 diabetes. (i.v.m. insulineproductie en bloedsuikerspiegel)
  • Havermout heeft een positief effect op je bloeddruk

Ondanks dat havermout glutenvrij is, is het niet geschikt voor een glutenvrij dieet omdat het sporen van gluten kan bevatten. Het is wel verkrijgbaar in geheel glutenvrij.
Kortom, havermout is hartstikke gezond. Begin iedere dag gezond met havermout en wil je weten wat je allemaal met havermout kunt? Lees dan wekelijkse mijn blog en ontvang de leukste weetjes, tips en recepten.
Je eigen ervaring/mening? Geef hieronder je reactie!
Of!! Bekijk mijn recept: havermoutpannenkoeken om direct te starten met een gezonde maaltijd!

Basisrecept: havermoutpannenkoek

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/120654-havermout-gezond-of-ongezond-met-havermout-gezond-afvallen.html
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/13/Lekker-Eten/article/detail/1693208/2013/08/26/Iedereen-aan-de-havermout.dhtml
https://nl.wikipedia.org/wiki/Havermout
https://nl.wikipedia.org/wiki/Haver
Boek Natuurlijk! Elke dag echt eten, Anne Marie Reuzenaar


Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 gedachten over “Havermout of toch havermout? Wat weet jij ervan?

  • H. Terpstra

    Heel slecht artikel voor wat betreft inhoud, spelling en stijl.
    Conclusies zijn nergens anders op gebaseerd dan op eigen mening en vooroordelen.
    Advies: Artikel snel verwijderen