Info gewichtsafname


Info gewichtsafname.

Afvallen betekent voor veel mensen drastisch minderen van de energie(calorie) inname en niets meer mogen consumeren, maar dat is niet de juiste manier om overtollig lichaamsvet te verliezen.

Hieronder kunt u lezen wat de gevolgen zijn van crashdiëten en wat belangrijk is om verantwoord en blijvend gewicht te verliezen.

Nadelen en gevolgen (crash)diëten:

>  Het overlevingsmechanisme in het lichaam treedt op waardoor je stofwisseling automatisch vertraagt, zodat met de beschikbare hoeveelheid energie zuiniger wordt omgegaan.

>  Minder eten zal je stofwisseling zodanig verstoren dat je niet of nauwelijks gewicht verliest.

>  Je lichaam breekt bij een drastisch verminderde energie inname spiermassa af zodat je lichaam je stofwisseling kan vertragen en de spieren kan gebruiken als brandstof.(spieren verbruiken meer als vet)

>  Een groot deel van het (snelle)gewichtsverlies bestaat uit vocht i.p.v. lichaamsvet.

>   Je lichaam schakelt over op een tragere vetverbranding doordat je lichaam de productie van het enzym die verantwoordelijk is voor de vetopslag verhoogt en doordat de aanmaak van vetverbrandende enzymen wordt verminderd. (dient als reserve in zware tijden)

>  Als laatste vermindert de schildklierwerking zodat je ruststofwisseling verlaagt.

>  Wanneer je na een streng dieet weer gaat eten blijft lichaam nog op de overlevingsstand staan waardoor je kilo’s er weer aankomen, dit noemen we het bekende jojo-effect.

Verantwoord afvallen:

>  Combinatie van een kleine vermindering van de calorie inname, het vergroten van het verbruik(meer lichaamsbeweging) en gedragsverandering!

>  Een maximaal gewichtsverlies van een ½ kilo per week.

>  Bepaalde slechte gewoonten afleren en goede gewoonten aanleren waardoor je uiteindelijk een dagelijkse routine krijgt met een gezonde leefstijl en waardoor je gewichtsafname kunt behouden.

>  Ervoor zorgen dat de stofwisseling goed blijft werken door voldoende en met regelmaat(om de 3 uur)te eten .

>  Voldoende bewegen.

>  Geen spiermassa verliezen, maar vet verbranden.

>  Geen honger!

>  Matig nuttigen van producten met suiker, alcohol en verzadigd vet.

 

Als voedingsdeskundige en GWC hanteer ik de richtlijnen ”gezonde voeding van de gezondheidsraad.
Daarnaast zijn mijn voedingsadviezen gebaseerd op feiten die wetenschappelijk onderzocht zijn en waar ik voor gestudeerd heb.