Ook vaak last van lekkere trek? Hoe kom je die door zonder op een houtje te bijten?


Wat kun je het beste doen bij lekkere trek?

We kennen het allemaal wel, om 16.00, na het avondeten of s’avonds op de bank.
Jaja lekkere trek.

Vaak zit het tussen de oren en is het een vastgeroeste gewoonte.
Als dit het geval is dan is het beter om de gewoonte te doorbreken en af te leren, want dan is het fijne gevoel en de lekkere trek niet meer van toepassing.
Maar om je toch een handje op weg te helpen met het doorkomen van deze trekmomentjes, bied ik jullie in dit artikel enkele tips.

Het is namelijk niet zo, dat je altijd maar op een houtje moet bijten en daarnaast zijn er ook enkele ongezonde producten op de markt gebracht die je tijdens deze momentjes moet helpen, maar die niet verstandig zijn.
En zeg nou zelf, we weten allemaal wel dat een stuk fruit of snoeptomaatjes gezond zijn om tussendoor te eten.

Dus……… laten we beginnen!

Uiteraard zijn de basisadviezen heel belangrijk om deze momentjes zoveel mogelijk te voorkomen.
* Houd structuur in je voedingspatroon(3 maaltijden, max. 3 tussendoortjes)
* Zorg voor een stevig en gezond ontbijt boordevol vitaminen, mineralen en vezels.
* Het ontbijt is de start van je motor, oftewel je stofwisseling.
* Nuttig om de 3 uur iets, zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft.
* Zorg voor de juiste producten(laag in suikers en veel vezels en volume) waardoor de bloedsuiker stabiel blijft.
* Zorg ook voor de juiste hoeveelheden!
Te weinig voedsel zorgt juist voor het honger gevoel waardoor je trek krijgt. Dus neem liever een extra opscheplepel groenten of gekookte aardappel i.p.v. die zak chips in de avond.
* Geef niet altijd toe aan de ”lekkere trek momenten”.
Denk goed na over de trek: ”is het echt nodig?, hoelang is het geleden?, is het reëel?”
Stel jezelf de vraag: ”Waar heb ik specifiek trek in?” Andere producten doen je ook niets en kun je dan ook gewoon laten staan. Zo niet, dan is het vaak emotie-eten.
* Ga niet met een lege maag de supermarkt in. Denk maar aan het laatste boodschapje na je werk. Dan heb je juist trek en dan is de snoep bij de kassa waar jij 5 minuten staat te wachten wel heel erg aantrekkelijk, niet?
* Stel een maximum aan de hoeveelheid lekkere producten per week. Denk hierbij aan max. 2x in de week iets lekkers. Een lange tijd of nooit meer iets lekkers is onmogelijk, maar een grens en doel stellen is alleen maar leuk. Je verheugt je echt op dat momentje en het voorkomt eetbuien en eetproblemen!
Houd hierbij wel rekening met de momentjes waarop jij het juist nodig hebt. Menstruatie, zaterdagavond, verjaardagen etc.
* Gebruik zo weinig mogelijk cafeïne. Cafeïne werkt in eerste instantie eetlustremmend, maar zodra het uitgewerkt is zullen de gevoelens van trek toenemen.
* Zorg voor balans in werk, ontspanning en nachtrust. Vermoeidheid zorgt voor suikerbehoefte.

Door de bovenstaande adviezen toe te passen, heb je kans dat je minder vaak lekkere trek krijgt.
Het zal waarschijnlijk nooit helemaal weg gaan, want het hoort bij het leven.

Maar wat zijn nou juist die specifieke tips die jij nodig hebt om toch de lekkere trek momentje door te komen?
* Neem een pepermint, smint of suikervrije anta flu. (De smaak zorgt ervoor dat andere producten niet zo lekker smaken door de sterke smaak en geur)
* Poets je tanden. Zeg nou zelf, vind jij een stukje chocola dan nog lekker?
* Drinken van verse muntthee
* Drinken van thee, water of water met een smaakje geeft je een vol gevoel. (2 liter per dag)
* Drinken van spa rood, koolzuur geeft een vol gevoel. (niet te veel)
* Kies eens voor een eiwitshake met lage energiegehalte en mix deze met 200-250ml magere melk. Een eiwitshake vult goed door de eiwitten en daarnaast smaakt het naar een milkshake! (ze zijn niet alleen voor sporters bedoeld)
* Neem een banaan! Veel vezels, Vitaminen en koolhydraten die zorgen voor een vol gevoel.
* Kies bij hevige trek eventueel voor een gezonde lekkernij als je alle maaltijden en tussendoortjes al op heb. Extra stuk fruit, 250ml magere vla/yoghurt, volkoren knäckebröd met jam of magere vleeswaren. Doe dit niet te vaak als extra.
* Kies eventueel voor een lekkernij die minder goed is maar dat niet direct een caloriebom is.
Denk hierbij aan rijstewafel met pindakaas of chocola, een chocopop reep, een plak ontbijtkoek in een variatie die je lekker vind(Belgische chocola), plak Indische cake of een speculaasje.
* Wacht bij hevige trek niet te lang met het nemen van iets lekkers, want hoe meer trek je krijgt hoe lastiger het is om een juiste keuze te maken.
* Ga eerder naar bed of voer een hobby uit.
voedingsdagboek-april-deel-2-7

En als laatste, vraag hulp en geniet van alles wat je eet!
Je hoeft het niet alleen te doen en samen gaat het altijd makkelijker dan alleen.

Succes!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *