Sportvoeding


Sportvoeding:

Een andere leuke specialisatie in mijn vak is sportvoeding! Als sportvoedingsadviseur ben ik bevoegd sporters op elk niveau te begeleiden. Sportvoeding wordt op het moment steeds populairder dat is niet zo gek, want sportvoeding is zeer belangrijk bij het behalen van sportdoelen. Je kunt 5 tot 7x per week keihard trainen, maar is je voeding niet optimaal dan zal dit het behalen van uw doel in de weg staan. Tijdens intensief sporten verbruikt je lichaam extra veel energie en voedingsstoffen. Op het moment dat een brandstof te weinig aanwezig is in het lichaam, kan je lichaam minder presteren. Naast voedingstoffen is vloeistof ook belangrijk voor de waterhuishouding zoals temperatuurregeling. Een optimale temperatuur betekent een optimale prestatie. Dus door gezond te eten en te drinken zorg je voor een goede toevoer van deze energie, voedingsstoffen en vocht.Hierdoor is je lichaam in staat goed te functioneren en gezond te blijven. Met specifieke sportvoeding kun je het extra verbruik aan voedingsstoffen op verantwoorde wijze compenseren en bovendien de prestatie en het herstel van spieren verbeteren.

Dus voeding is de basis van een gezonde leefstijl.

In de wereld van sportvoeding zijn vele fabels en verkooptrucs ontstaan. Mooie verhalen bij de verkoop van sportvoedingssupplementen en andere producten die uw sportprestaties verbeteren. Maar welke producten verbeteren uw sportprestaties, welke geven u extra energie tijdens het sporten en welke sportdranken hebben het juiste effect?Dit zijn allemaal vragen waar ik u als sportvoedingsadviseur antwoord op kan geven. Daarnaast geef ik u uiteraard op maat gemaakte sportvoedingsadviezen.

Begeleiding in sportvoeding kunt u uiteraard ook in combinatie met onze personal trainer krijgen.

Doelgroep:
De begeleiding is geschikt voor recreatiesporters, amateur sporters/body builders/fitness, professionele sporters, topsporters en kinderen/pubers van 12 t/m 18 jaar. Kortom elk niveau en alle sporten zoals hardlopen(begeleiding bij een marathon), zwemmen(begeleiding bij een triatlon), voetballen, dansen etc.
Iedere sporter heeft zijn eigen energiebehoefte en voedingsadviezen en daar wordt zeer goed op ingespeeld!

Om een idee te krijgen hoe dit traject verloopt volgt nu een samenvatting:

> Kennismakingsgesprek (30 minuten, telefonisch of consult)
Dit gesprek is bedoeld om kennis met elkaar te maken en om te beoordelen of mijn werkwijze bij u past.
Er wordt besproken wat de werkwijze is, welke wensen u heeft en welke mogelijkheden er zijn om deze wensen te verwezenlijken.
Hoe kan ik u als sporter het beste helpen?
Na dit gesprek kunt u een keuze maken voor het volgen van een traject.

> Intakegesprek+voedingsanamnese (1½ uur)
Tijdens het intakegesprek worden er veel persoonlijke onderwerpen besproken zoals dieet en sporthistorie, de ontwikkeling van uw sport, het huidige voedingspatroon, het huidige bewegingspatroon, gebruik van supplementen en andere persoonlijke onderwerpen.
Er vind een voedingsanamnese plaats waarbij we aan de hand van een uitgebreide vragenlijst alle benodigde informatie bespreken.
Ook stellen we gezamenlijk een haalbaar en realistisch doel en vind er de eerste meting plaats waarbij ik u uiteraard volledig informeer over gewicht, BMI, vetpercentage, taille en middelomtrek.
Aan de hand van de verstrekte informatie kan ik bepalen wat de huidige leefwijze is en wat er nodig is om het doel te behalen.
Na het intakegesprek start u met het bijhouden van een voedingsdagboek om een duidelijk beeld te krijgen van het voedingspatroon en om u bewust te laten worden van uw huidige eetgewoonten.
Na dit gesprek krijgt u al de eerste adviezen!

> Consult voedingsadviezen 1 (45 minuten)
Tijdens dit gesprek koppelen we het voedingsdagboek en voedingsanamnese terug.
(wat is mij opgevallen aan de eetgewoonten, beweging en leefstijl?)
Ook krijgt u adv. folders en formulieren uitleg en adviezen over gezonde (sport)voeding.
Aan de hand van het voedingsdagboek en persoonlijke gegevens van de eerste twee consulten wordt er een persoonlijk voedingsadvies bestaande uit een basismenu gemaakt die u gaan helpen om een passend en haalbaar sportvoedingspatroon te ontwikkelen.(u krijgt het menu nog niet, die krijgt u volgende consult)
Na dit gesprek krijgt u verdere adviezen.

> Consult voedingsadviezen 2 (30 minuten)
Tijdens dit gesprek koppelen we uiteraard het voedingsdagboek weer terug.
Wat heeft u met de adviezen gedaan en hoe is het de afgelopen week gegaan?
Daarnaast krijgt u uitleg over het op maat gemaakte basismenu. Met het basismenu gaat u zelfstandig aan de slag door te variëren en door de voedingsadviezen van de eerste weken te volgen.
Waarom zelfstandig?: u leert onder begeleiding om zelfstandig een gezond sportvoedingspatroon op te bouwen zodat u in de toekomst zonder begeleiding ook verder kunt. Mocht het basismenu niet geheel bij u passen of heeft u aanmerkingen dan kan dat altijd veranderd worden.
Als laatste maken we gezamenlijk afspraken zodat u aan de slag kunt met het menu en de bijbehorende adviezen.

> Vervolg consulten (15-30-40 minuten)
Tijdens de wekelijkse consulten die daarop volgen koppel ik altijd het voedingsdagboek en de gemaakte afspraken terug en is er ruimte voor eventuele vragen en suggesties.
Zo leren we elkaar steeds beter kennen waardoor er optimaal (sportvoedings)advies gegeven kan worden.
Daarbij vindt er wekelijks een meting plaats waarbij u gewogen wordt.
De BMI, vetpercentage, taille en heupomvang worden 1x in de maand gemeten om duidelijk het verschil te kunnen zien.
We bespreken uiteraard ook de ontwikkelingen in uw sport, zodat alle adviezen geheel bij uw sport en leefstijl passen. (zijn er veranderingen in duur of intensiteit?) Verder worden uiteraard de voedingsadviezen, de vorderingen en de resultaten besproken en worden er opnieuw afspraken gemaakt.
De eerste 2 a 3 maanden vinden de consulten wekelijkse plaats.
Naarmate de begeleiding vordert is het gunstig en mogelijk om 1 keer in de twee weken een afspraak te plannen omdat u dan zelfstandig door kunt gaan.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat u het geleerde zelf toepast in het dagelijks leven en is het de bedoeling dat uw (haalbare)doel behaald wordt.
De begeleiding stopt niet eerder dan dat het gestelde doel bereikt is tenzij u uiteraard de keuze maakt om te stoppen.
De duur van de begeleiding hangt af van het doel.
Uiteraard kunt u wensen op gebied van de afspraken aangeven!

> Nazorg consulten (15-20 minuten)
Na het behalen van het doel komt het belangrijkste, de nazorg.
De nazorg bestaat uit een aantal gesprekken die volgen na de vervolg consulten om ervoor te zorgen dat u het geleerde zelfstandig door kan voeren.
U heeft dan nog de mogelijkheid om de laatste onderwerpen te bespreken omdat u regelmatig tegen bepaalde situaties aanloopt.
Uiteindelijk is de tijd daar om zelfstandig en zonder begeleiding de sportvoeding voort te zetten.

> Coaching
Het doel wat we vooraf gezamenlijk stellen moet u zelf bereiken!
Ik coach, begeleid en motiveer u om het doel te bereiken door adviezen en tips te geven, maar u bent degene die het huidige voedingspatroon langzaam maar zeker dient te veranderen.
Uw ideeën en wensen spelen ook een zeer belangrijke rol bij de coaching.
Coachen betekent in mijn werkwijze ook dat ik u begeleid in moeilijke momenten.
We bespreken de moeilijke momenten zodat u leert hoe u met deze moeilijke momenten om kunt gaan.
Ook zal het traject op den duur minder zwaar zijn omdat het geleerde steeds meer eigen wordt.
Kortom ik coach, begeleid en motiveer om het doel te behalen en om ervoor te zorgen dat u zelfstandig het behaalde doel kunnen behouden.

 > Wat krijgt u aan (hulp)middelen?
Tijdens het intakegesprek krijgt u een persoonlijke map die het gehele traject gebruikt wordt voor het verzamelen van gegevens en hulpmiddelen.
De map bevat: een voedingsdagboek, maten en gewichtentabel, de op maat gemaakte voeding- en beweegadviezen, het basismenu, tips voor tussendoortjes, tips voor vlees en vleeswaren, diverse folders en een caloriewijzer. Uiteraard is dit dagboek aangepast aan uw sport, geslacht en leeftijd.
Daarnaast krijgt u een persoonsgebonden en op maat gemaakt verantwoord basismenu waar u vervolgens thuis mee aan de slag gaat nadat ik u voedingsadviezen heb gegeven. Zo leert u onder begeleiding een nieuw en gezond sportvoedingspatroon aan en ontstaat er een routine.
Er is ook een mogelijkheid om recepten te krijgen die goed in het gezond sportvoedingspatroon passen.
Daarbij geef ik adviezen en tips die u kunt gebruiken in allerlei situaties zoals vakanties, verjaardagen, feestjes, uit eten gaan, vaste afspraken zoals (zaken)lunch en andere sociale gelegenheden.

Voordelen sportvoeding:

Ø  Gezonde sportvoeding geeft voldoende en langdurige energie, voedingstoffen en vocht.

Ø  Gezonde sportvoeding draagt bij aan betere sportprestaties zoals meer uithoudingsvermogen.

Ø  Gezonde sportvoeding draagt bij aan verhoogde spiermassa

Ø  Gezonde sportvoeding draagt bij aan verlagen en/of verbeteren van uw vetpercentage

Ø  Gezonde sportvoeding draagt bij aan een sneller en beter herstel

Ø  Gezonde sportvoeding verhoogd de kwaliteit van de beweging en verkleint de kans op het ontwikkelen van blessures.

Ø  Gezonde sportvoeding draagt bij aan comfort tijdens het sporten i.p.v buikkrampen, spierkrampen etc.

Ø  Gezonde sportvoeding maakt je mentaal sterker en alerter en je maakt minder fouten omdat vermoeidheid uitgesteld wordt.

Kortom gezonde sportvoeding zorgt voor het behalen van uw sportdoelen!

Tarieven: Kunt u vinden onder het tabblad tarieven